Wijdingen
De weg van wijdingen – mysterie school
De kerk kent een weg van wijdingen.
In de oudheid kende de mens al mysteriën en inwijdingen.
Het kan beschouwd worden als een leertraject met ijkpunten.
Wijdingen vinden in het algemeen binnen een gemeenschap
plaats.
Binnen een gemeenschap zijn wijdingen of initiaties min of
meer geformaliseerd.
Er is verschil tussen inwijden en wijden.
Inwijden is het bekendmaken van een geheimenis, een
mysterie.
Bij inwijden is er vaak sprake van een graad, waarin je gewijd
wordt en het geheim, dat je geopenbaard wordt, is een
geheim dat je niet kan of mag delen met minder ingewijden.
Bij een wijding is dat anders. Het is openbaar en iedereen
kan kennis nemen van de tekst en de mystiek, die verbonden
is aan de wijding. Daarom kan ieder individu het pad van
wijdingen gaan zonder dat daar een institutie bij te pas komt.
Het is dan volledig je eigen keuze en verantwoordelijkheid,
hoe je daar mee omgaat en wat je ervan wilt leren, ervaren
en delen.
De wijding verloopt volgens een vastgelegde ceremonie.
De daarbij komende verbondenheid met waaraan men
toegewijd is, komt tot uitdrukking in de machtwoorden.
Tevens roepen de gehanteerde machtwoorden de energie op,
die nodig is om de wijdeling te belevendigen en te steunen in
de voorgenomen stap op het levenspad. De leerweg.
Door inzicht te krijgen in de wijdingen van de kerk, kan de
betrokkene deze betrekken op zijn eigen leven.
Iedere wijding markeert een fase op de weg. Door daar
kennis van te nemen, kun je dat een onderdeel maken van je
eigen bewustwordingsproces.
Waar sta ik en hoe wil ik verder.
Een gemeenschap, zoals een kerkgemeente, kan daarbij een
bron zijn van inspiratie.
Als er tenminste voldoende vertrouwen is.
Ingebed in warmte en energie.
En vertrouwen in het eigen kunnen.
Ken jezelf ………………………………
Een wijding is kun je tweeërlei zien:
-
Je slaat een weg in en op een zeker moment ben
je zover, dat een bevestiging van wat je wilde bereiken
op zijn plaats is doormiddel van een wijding. De
gemeenschap waarbinnen de wijding plaatsvindt, heeft
ook dat inzicht.
-
Je slaat een weg in en ter ondersteuning van de
ingeslagen weg wordt je gewijd. Het is een stimulans om het
doel van de wijding in de verdere ontwikkeling te bereiken.
In de kerk is het gaan van de weg van wijdingen niet
vrijblijvend. Je gaat een verbond aan met Christus en de
gemeenschap. Het verlangt inzet en betrokkenheid.
Dienstbaar zijn.
Bij dat inzicht van je omgeving of gemeenschap zijn echter
ook kanttekeningen te plaatsen.
Bij de priesterwijding wordt de volgende tekst uitgesproken:
Het zal bovendien te verwachten zijn dat een
kerkgemeenschap eerder geneigd zal zijn de priester te
volgen en te erkennen, indien zij met diens wijding heeft
ingestemd.
Indien daarom iemand iets ten nadele van deze wijdeling kan
aanvoeren, dat hem/haar ongeschikt zou doen zijn het
priesterschap te ontvangen, laat deze dan, in Gods naam, nu
naar voren treden en vrijuit spreken en daarbij tevens
zichzelf gedenken.
Het is daarom belangrijk krediet te hebben.
Maar ook om te kunnen oordelen zonder zich zelf te
veroordelen.
Maar op onze weg is krediet in ons zelf een essentie. Het is
een werkelijkheid in ons, die bepaalt in hoeverre we onze
ondeugden en deugden kwalificeren.
Het gaat immers om ons eigen inzicht op het pad, dat
we gaan. Het gaat om het inzicht waar we staan en hoe we
nog verder kunnen gaan.
Hoe dan ook, het is steeds onze eigen keuze, onze beslissing.
Boeddha zegt:
-
Het denken verlegt enkel de problemen. Inzicht lost ze
op.
-
Het zoeken naar waarheid is het zoeken naar wat altijd
blijft en nooit vergaat.
-
Als je jezelf kent, ken je ook de ander.
Inzicht in ons zelf is een sleutel.
Dat is ook wat Jezus zegt: Wie alles kent behalve zichzelf,
mist alles. (Thomas evangelie logion - 67)