Godsdienst voor deze tijd
Waarom de Vrij-Katholieke Kerk
Godsdienst houdt geen dogma, leerstellingen of
voorschriften van kerkgenootschappen in. Godsdienst
vereist geen vast ritueel of ceremonieel, en ook geen
georganiseerde kerken. Échter, ritualen en plaatsen
waar ze gehouden kunnen worden, vormen
onschatbare werktuigen, ten dienste van de geestelijke
ontwikkeling van de mens.
Zij dienen als kanaal voor de goddelijke energie die
het gehele universum doordringt, en moeten, evenals
alle andere, aan de mens bekende krachten, geleid
worden. Een doeltreffend instrument om die krachten
te geleiden is de Heilige Eucharistie zoals die in de
Vrij-Katholieke Kerk gevierd wordt. Het blijkt een
middel te zijn dat uitstekend geschikt is voor de
stroom van geestelijke energie, zoals herhaaldelijk
door geoefende helderzienden is bevestigd.
Hoewel het werk van de Vrij-Katholieke Kerk
schijnbaar in het karakter van een formeel geordende
eredienst draagt, is het toch vrij van starre structuren,
met uitzondering van de uiterlijke vormen die de
overdracht van die goddelijke energie naar het
stoffelijk gebied vergemakkelijken.
Het is van wezenlijk belang dat
iemand vrij is om met eigen
interpretatie deel te nemen aan de
diensten van de Vrij-Katholieke
Kerk, en met zijn eigen vermogen
om er weerklank aan te geven. Dat
maakt dat er geen gezag kan zijn
dat geloof, belijdenissen of
dogma´s voorschrijft, of
beperkingen opwerpt die het
deelhebben aan de sacramenten
van de kerk verbieden. In al deze
zaken komt aan het individuele
geweten het hoogste gezag respect
toe.
Innerlijke leiding
Vanaf het begin van het ontstaan van de Vrij-
Katholieke Kerk werd de herziening van haar liturgie
en het opnieuw ontwikkelen van haar leer omtrent de
aard van de sacramenten begeleid door helderziend
onderzoek omtrent de innerlijke uitwerking van de
katholieke eredienst. Enige theosofen, waaronder in
het bijzonder Charles Webster Leadbeater genoemd
moet worden, ontwikkelden de in hen sluimerende
krachten voor buitenzintuiglijke waarneming. Zij
werden intensief in het gebruik ervan geschoold in
India, waar deze vermogens reeds eeuwenlang bekend
waren en bestudeerd werden.
Met deze vermogens onthulden zij de werkelijkheid die
aan de gebruiken van de Katholieke Kerk ten grondslag
lagen. Zij maakten de wetenschappelijke herziening van
de eucharistische riten mogelijk, voor een doeltreffender
gebruik van de in die riten beschikbare krachten, voor de
dienst aan God en de mensheid.
De bevindingen van de eerste onderzoekers zijn tot in de
huidige tijd door andere geschoolde onderzoekers
bevestigd en uitgewerkt. In het bijzonder mag worden
verwezen naar het monumentale werk van Bisschop
Leadbeater: "De Wetenschap der Sacramenten" waarvan
in 2001 de laatste herdruk verscheen.
Deelname aan de diensten
Een ritueel dat door onvolmaakte menselijke wezens
verricht wordt kan op zichzelf in geestelijke zin niet
volmaakt zijn. Toch ligt in de voltrekking van zo´n
ceremonie als de Eucharistieviering een grote waarde.
Het biedt elk mens de prachtige gelegenheid om een
toegewijd en doeltreffend kanaal te worden waardoor de
Godheid zijn Kracht en Zegen uit kan storten in het
heelal.
Als men de viering van de Heilige Eucharistie alleen met
het stoffelijke gezichtsvermogen bekijkt,
zal men, behalve de eenvoudige
schoonheid, waarschijnlijk niets speciaal
waardevols ontdekken. Maar het
onderzoeken en ontdekken van de diepe
wijsheid en enorme bruikbaarheid, die
aan het doel van de Heilige Eucharistie
ten grondslag ligt, openen de geestelijke
ogen voor een ongewone pracht. De
kracht die tijdens de Eucharistieviering in
de Vrij-Katholieke Kerk ontstaat, maakt
het mogelijk dat iedereen zijn eigen
innerlijke natuur tot uitdrukking kan
brengen en de gestadige ontplooiing van
zijn goddelijke natuur vooruithelpt.
Laten wij daarbij niet vergeten, dat de Eucharistie door
Christus zelf is ingesteld: doe dit zo vaak gij het doen
zult tot Mijn gedachtenis.
Het ene grote doel dat ons voor ogen staat is om er toe
bij te dragen dat de mens een toegewijde en werkzame
arbeider wordt binnen het goddelijke plan dat Hij heeft
voor Zijn en onze wereld. Uw deelname aan dit werk zal
altijd een grote weldaad zijn voor uzelf, voor de
samenleving en voor de mensheid in zijn geheel.