Pasen
Uit de Nag Hammadi-geschriften, de Verhandeling over de
Opstanding (Codex I, Boek 4, pagina 44-45, 48-49)
Brief van Valentinus aan Rheginus.
Welnu, Rheginus, de Zoon van God was eveneens de Zoon des
mensen. Hij omvatte ze beiden, bezat zowel menselijkheid, als
goddelijkheid, zodat hij enerzijds in zijn gedaante als Zoon van God
de dood overwon, en anderzijds als Zoon des Mensen de terugkeer
naar het pleroma bewerkstelligde.
De Verlosser heeft de dood teniet gedaan - hieromtrent behoor je
niet meer onwetend te zijn - want hij legde de vergankelijke wereld
terzij en verving die door een onvergankelijk eeuwig rijk (Eon). En
hij is opgestaan, door het zichtbare te verteren door het
onzichtbare, en wees ons zo de weg van onze onsterfelijkheid.
Eerder zou je moeten zeggen dat de wereld een illusie is, in plaats
van de opstanding, die werkelijkheid is geworden door onze Heer, de
Verlosser, Jezus de Christus.
Eens zullen de levenden sterven, maar hoezeer leven ze al in een
illusie! Alles is aan verandering onderhevig. De wereld is een illusie -
ik overdrijf niet.
Maar dit is niet de aard van de opstanding:
zij is de waarheid die vaststaat,
zij is de openbaring van wat is ,
zij is de ontstijging aan de dingen van deze wereld en een overgang
naar een nieuw bestaan, want het onvergankelijke daalt neer op het
vergankelijke, en het licht stroomt neer op de duisternis en verteert
die, en het pleroma vult de onvolkomenheid aan.
Dit zijn de symbolen en beelden van de opstanding.
Hij, de Christus is het die het goede tot stand brengt.
Nieuwjaar
Uit de Nag Hammadi-geschriften,
de Verhandeling over de Ziel
(Codex II, Boek 6, pagina 134).
Nadat de ziel zich in al haar
schoonheid had opgemaakt,
verheugde ze zich weer in haar
geliefde.
En ook Hij beminde haar en ze
ontving van Hem de geest die
levend maakt, zodat ze door Hem
goede kinderen baarde, die door
haar werden grootgebracht.
Want het grote, volkomen wonder
van deze geboorte is, dat ze voortkomt uit deze
bruiloft, die zich door de wil van de Vader heeft
volmaakt.
Want het is gepast dat de ziel zichzelf vernieuwt en
weer wordt wie ze vroeger was.
De ziel beweegt zich dan zelfstandig. En ze ontving
het goddelijke wezen van de Vader, om weer nieuw te
worden en daardoor teruggevoerd te worden naar de
plaats waar ze vanaf de Oorsprong was.
Dat is de opstanding uit de geestelijke dood.
Dat is de verlossing uit gevangenschap.
Dat is het opstijgen naar de hemel.
Dat is de terugweg tot de Vader.
Alternatieve lezingen: de Nag Hammadi-geschriften
In de Heilige Mis op zondag wordt naast de canonieke bijbel ook gelezen uit de Nag Hammadi-geschriften.
De gebruikte teksten zijn geselecteerd uit het boek de Nag Hammadi-geschriften van J. Slavenburg en W.G.
Glaudemans, uitgave 2005. Het betreft de integrale vertaling van alle teksten uit de Nag Hammadi Codices en de
Berlijnse Codex.
Twee voorbeelden van lezingen:
Nieuws