Pasen Uit de Nag Hammadi-geschriften, de Verhandeling over de Opstanding (Codex I, Boek 4, pagina 44-45, 48-49) Brief van Valentinus aan Rheginus. Welnu, Rheginus, de Zoon van God was eveneens de Zoon des mensen. Hij omvatte ze beiden, bezat zowel menselijkheid, als goddelijkheid, zodat hij enerzijds in zijn gedaante als Zoon van God de dood overwon, en anderzijds als Zoon des Mensen de terugkeer naar het pleroma bewerkstelligde. De Verlosser heeft de dood teniet gedaan - hieromtrent behoor je niet meer onwetend te zijn - want hij legde de vergankelijke wereld terzij en verving die door een onvergankelijk eeuwig rijk (Eon). En hij is opgestaan, door het zichtbare te verteren door het onzichtbare, en wees ons zo de weg van onze onsterfelijkheid. Eerder zou je moeten zeggen dat de wereld een illusie is, in plaats van de opstanding, die werkelijkheid is geworden door onze Heer, de Verlosser, Jezus de Christus. Eens zullen de levenden sterven, maar hoezeer leven ze al in een illusie! Alles is aan verandering onderhevig. De wereld is een illusie - ik overdrijf niet. Maar dit is niet de aard van de opstanding: zij is de waarheid die vaststaat, zij is de openbaring van wat is , zij is de ontstijging aan de dingen van deze wereld en een overgang naar een nieuw bestaan, want het onvergankelijke daalt neer op het vergankelijke, en het licht stroomt neer op de duisternis en verteert die, en het pleroma vult de onvolkomenheid aan. Dit zijn de symbolen en beelden van de opstanding. Hij, de Christus is het die het goede tot stand brengt.
Nieuwjaar Uit de Nag Hammadi-geschriften, de Verhandeling over de Ziel (Codex II, Boek 6, pagina 134). Nadat de ziel zich in al haar schoonheid had opgemaakt, verheugde ze zich weer in haar geliefde. En ook Hij beminde haar en ze ontving van Hem de geest die levend maakt, zodat ze door Hem goede kinderen baarde, die door haar werden grootgebracht. Want het grote, volkomen wonder van deze geboorte is, dat ze voortkomt uit deze bruiloft, die zich door de wil van de Vader heeft volmaakt. Want het is gepast dat de ziel zichzelf vernieuwt en weer wordt wie ze vroeger was. De ziel beweegt zich dan zelfstandig. En ze ontving het goddelijke wezen van de Vader, om weer nieuw te worden en daardoor teruggevoerd te worden naar de plaats waar ze vanaf de Oorsprong was. Dat is de opstanding uit de geestelijke dood. Dat is de verlossing uit gevangenschap. Dat is het opstijgen naar de hemel. Dat is de terugweg tot de Vader.

Alternatieve lezingen: de Nag Hammadi-geschriften

In de Heilige Mis op zondag wordt naast de canonieke bijbel ook gelezen uit de Nag Hammadi-geschriften. De gebruikte teksten zijn geselecteerd uit het boek de Nag Hammadi-geschriften van J. Slavenburg en W.G. Glaudemans, uitgave 2005. Het betreft de integrale vertaling van alle teksten uit de Nag Hammadi Codices en de Berlijnse Codex. Twee voorbeelden van lezingen:

Nieuws

terug terug
Copyright © Vrij-Katholieke Kerk in Nederland. Alle rechten voorbehouden. Lees onze disclaimer en het Privacy statement