terug terug

Gemeenschappelijke eredienst

De bedoeling van de openbare eredienst is, dat zij een gemeenschapskarakter draagt. Het ´priesterschap der leken´ is geen leeg begrip, maar moet daarentegen een uitdrukking zijn van de waarheid, die erin besloten ligt. Het gebruik van een Liturgie in de landstaal geeft de gemeente de mogelijkheid actief deel te nemen aan de viering, en de voltrekking van de riten op de voet te volgen.

De voorbereiding

De Liturgie van de Eucharistieviering begint met het "Asperges", de symbolische reiniging met wijwater. De bedoeling daarvan is uitdrukking te geven aan het louteren van de omgeving en het evenwichtige tot rust brengen van gedachten en gevoelens van de aanwezigen. Ook is het bedoeld om de aanwezigheid van een Engel in te roepen om de gemeenschap bij te staan in de eredienst. Het gebruik van wierook wil ook uitdrukking van deze reiniging zijn. Dan volgt de ‘voorbereiding´, die voor een groot deel bestaat uit het doen opstijgen van lof en dank naar de Almachtige, waardoor mede de geest van de deelnemers afgestemd wordt op heilige en verheven zaken. Dat wordt in hoge mate bevorderd door de gemeenschappelijke schuldbelijdenis en de absolutie. De gebeden, lezingen van het Epistel en Evangelie en het gezamenlijk uitspreken van de geloofsbelijdenis dragen in het bijzonder bij aan het belevendigen van het denkvermogen van de deelnemers, terwijl het daaraan voorafgaande gedeelte hoofdzakelijk gericht was op hun toewijdingen en devotie.

De offerande

Met het ´Offertorium´ begint een nieuwe fase in de liturgische viering. Het brood en de wijn worden nu aan God opgedragen als de eerstelingen van de vruchten van de aarde en als symbolen van onze wereldlijke offergaven. Een weinig later, met het gebed "Dit brood en deze wijn dragen wij u op, O Heer..."; worden deze offergaven aan God aangeboden als de symbolen van ons eigen offer aan de dienst van God. Vervolgens zullen zij in het ´consecratiegebed´ worden aangeboden als een kanaal voor Christus´zegen; om in een nog later stadium door ons te worden genuttigd als Zijn allerheiligst Lichaam en Bloed, door middel waarvan wij met Hem in mystieke gemeenschap kunnen treden. Doch eerst komt het krachtige beroep op de gemeente de harten te verheffen en God te danken in vereniging met de negen engelenkoren, wier aanwezigheid met de ´Prefatie´ werd ingeroepen: het ´Sursum Corda´en de ´Praefatio´gevolgd door het ´Sanctus´.

De Heilige Eucharistie in de VKK (3)

verder verder

Het goddelijk antwoord

Wij zijn nu met de ´Canon´ begonnen, zoals dit belangrijkste deel van de viering vanouds wordt genoemd. Bij de aanvang van het ´Consecratiegebed´ vervolgt de celebrant met de opsomming van speciale doeleinden, waarvoor de offergaven worden opgedragen. Dan worden de woorden van de consecratie uitgesproken, door welke plechtige handeling brood en wijn onder hun natuurlijke gedaanten tot Lichaam en Bloed van Christus worden. Wij kunnen worden geholpen dit grote mysterie te doorgronden, als wij ons realiseren, dat ons eigen lichaam voertuig of uitdrukking is van ons bewustzijn, van de inwonende geest; zodat brood en wijn, die ons lichaam voeden, nu de bijzondere uiting of openbaring worden van Christus, het kanaal van zijn Eigen zegen voor de voeding van onze Ziel.

De communie

Allen, die aanwezig zijn zullen onvermijdelijk worden geraakt door de uitstraling van Zijn heilige kracht en zij, die de H. Communie ontvangen, worden door dit gezegende voorrecht in innige gemeenschap verbonden met onze Heer en Meester. Iedere communicant, die op dat moment als in een levend heiligdom de werkelijke aanwezigheid van Christus´Leven in zichzelf bewaart, kan en mag een stralende zon van zegening zijn als hij in de wereld rondgaat. Terecht beschouwen wij deze Eucharistieviering als het hoogste betoon van christelijke eredienst, Hem dankend voor hetgeen Hij ons gaf.

Omvorming van de wereld

Alle liefde en toewijding, die zo overvloedig uitstroomden gedurende de dienst en de oneindige overvloed van geestelijke kracht, die van omhoog werd ingeroepen en tot ons kwam, worden bijeengebracht door de Engel, wiens hulp wij daarvoor inriepen. Deze verspreidt ze over de wereld, samen met de door de celebrant gegeven zegen. Iedere keer dat zij wordt gevierd, stroomt een vloed van vrede en kracht uit over de wereld door de plechtige handeling van de Eucharistie. Dat is het voornaamste doel dat met de viering van deze dienst, iedere keer wordt bereikt; of de priester alleen is in zijn privé-kapel of dat hij een omvangrijke gemeente voorgaat in een of andere grootse kathedraal. Daarom biedt deze viering ons een niet te evenaren mogelijkheid om tot mede- arbeiders van God te worden in geest en in waarheid. Zo kunnen wij Hem waarachtig en prijzenswaardig dienen door als voertuigen van Zijn wonderbare macht te fungeren.
Copyright © Vrij-Katholieke Kerk in Nederland. Alle rechten voorbehouden. Lees onze disclaimer en het Privacy statement