Gemeenschappelijke eredienst
De bedoeling van de openbare eredienst is, dat zij een
gemeenschapskarakter draagt. Het ´priesterschap der leken´
is geen leeg begrip, maar moet daarentegen een uitdrukking
zijn van de waarheid, die erin besloten ligt. Het gebruik van
een Liturgie in de landstaal geeft de gemeente de mogelijkheid
actief deel te nemen aan de viering, en de voltrekking van de
riten op de voet te volgen.
De voorbereiding
De Liturgie van de Eucharistieviering begint met het
"Asperges", de symbolische reiniging met wijwater. De
bedoeling daarvan is uitdrukking te geven aan het louteren
van de omgeving en het evenwichtige tot rust brengen van
gedachten en gevoelens van de aanwezigen. Ook is het
bedoeld om de aanwezigheid van een Engel in te roepen om
de gemeenschap bij te staan in de eredienst. Het gebruik van
wierook wil ook uitdrukking van deze reiniging zijn.
Dan volgt de ‘voorbereiding´, die voor een groot deel bestaat
uit het doen opstijgen van lof en dank naar de Almachtige,
waardoor mede de geest van de deelnemers afgestemd wordt
op heilige en verheven zaken. Dat wordt in hoge mate
bevorderd door de gemeenschappelijke schuldbelijdenis en de
absolutie. De gebeden, lezingen van het Epistel en Evangelie
en het gezamenlijk uitspreken van de geloofsbelijdenis dragen
in het bijzonder bij aan het belevendigen van het
denkvermogen van de deelnemers, terwijl het daaraan
voorafgaande gedeelte hoofdzakelijk gericht was op hun
toewijdingen en devotie.
De offerande
Met het ´Offertorium´ begint een nieuwe fase in de liturgische
viering. Het brood en de wijn worden nu aan God opgedragen
als de eerstelingen van de vruchten van de aarde en als
symbolen van onze wereldlijke offergaven. Een weinig later,
met het gebed "Dit brood en deze wijn dragen wij u op, O
Heer..."; worden deze offergaven aan God
aangeboden als de symbolen van ons eigen
offer aan de dienst van God. Vervolgens
zullen zij in het ´consecratiegebed´ worden
aangeboden als een kanaal voor
Christus´zegen; om in een nog later
stadium door ons te worden
genuttigd als Zijn allerheiligst
Lichaam en Bloed, door middel
waarvan wij met Hem in mystieke gemeenschap
kunnen treden.
Doch eerst komt het krachtige beroep op de
gemeente de harten te verheffen en God te
danken in vereniging met de negen engelenkoren,
wier aanwezigheid met de ´Prefatie´ werd
ingeroepen: het ´Sursum Corda´en de
´Praefatio´gevolgd door het ´Sanctus´.
De Heilige Eucharistie in de VKK (3)
Het goddelijk antwoord
Wij zijn nu met de ´Canon´ begonnen, zoals dit
belangrijkste deel van de viering vanouds wordt genoemd.
Bij de aanvang van het ´Consecratiegebed´ vervolgt de
celebrant met de opsomming van speciale doeleinden,
waarvoor de offergaven worden opgedragen. Dan worden
de woorden van de consecratie uitgesproken, door welke
plechtige handeling brood en wijn onder hun natuurlijke
gedaanten tot Lichaam en Bloed van Christus worden.
Wij
kunnen
worden
geholpen
dit
grote
mysterie
te
doorgronden,
als
wij
ons
realiseren,
dat
ons
eigen
lichaam
voertuig
of
uitdrukking
is
van
ons
bewustzijn,
van
de
inwonende
geest;
zodat
brood
en
wijn,
die
ons
lichaam
voeden,
nu
de
bijzondere
uiting
of
openbaring
worden
van
Christus,
het
kanaal
van
zijn
Eigen
zegen
voor
de
voeding
van onze Ziel.
De communie
Allen, die aanwezig zijn zullen
onvermijdelijk worden geraakt door de
uitstraling van Zijn heilige kracht en
zij, die de H. Communie ontvangen,
worden door dit gezegende voorrecht
in innige gemeenschap verbonden met
onze Heer en Meester.
Iedere communicant, die op dat
moment als in een levend heiligdom
de werkelijke aanwezigheid van
Christus´Leven in zichzelf bewaart,
kan en mag een stralende zon van
zegening zijn als hij in de wereld
rondgaat. Terecht beschouwen wij
deze Eucharistieviering als het hoogste betoon van
christelijke eredienst, Hem dankend voor hetgeen Hij ons
gaf.
Omvorming van de wereld
Alle liefde en toewijding, die zo overvloedig uitstroomden
gedurende de dienst en de oneindige overvloed van
geestelijke kracht, die van omhoog werd ingeroepen en tot
ons kwam, worden bijeengebracht door de Engel, wiens
hulp wij daarvoor inriepen. Deze verspreidt ze over de
wereld, samen met de door de celebrant gegeven zegen.
Iedere keer dat zij wordt gevierd, stroomt
een vloed van vrede en kracht uit over de
wereld door de plechtige handeling van de
Eucharistie. Dat is het voornaamste doel dat
met de viering van deze dienst, iedere keer
wordt bereikt; of de priester alleen is in zijn
privé-kapel of dat hij een omvangrijke
gemeente voorgaat in een of andere grootse
kathedraal. Daarom biedt deze viering ons een
niet te evenaren mogelijkheid om tot mede-
arbeiders van God te worden in geest en in
waarheid. Zo kunnen wij Hem waarachtig en
prijzenswaardig dienen door als voertuigen van
Zijn wonderbare macht te fungeren.